mei 26, 2016 / door Jan-Willem Ligtelijn / In Online marketing, Organisatie advies, Piwik, Webstatistieken

Piwik (Pro) en Google Analytics – Wat past bij uw organisatie?

Webstatistieken zijn niet meer weg te denken binnen uw organisatie, hoe groot of klein deze ook is. Om webstatistieken te kunnen vergaren dient u uiteraard software te gebruiken die de relevante gegevens vanuit uw website of intranetomgeving verzamelt. Als u de keuze voor deze software al niet gemaakt zijn is de kans groot dat u gelijk aan Google Analytics denkt. En dat is ook logisch. Google Analytics is de absolute marktleider. Er zijn zelfs experts die Google Analytics aanwijzen als de standaard voor de gehele industrie. Er zijn echter ook alternatieven die de moeite waard zijn om mee te nemen in uw beslissing, bijvoorbeeld Piwik. Op basis van dit thema plaatsen wij de komende weken duidelijke vergelijking tussen beide pakketten. Ons eerste blog gaat over de wijze waarop Piwik en Google Analytics omgaan met privacy.

Over Piwik

Piwik is ruim tien jaar geleden begonnen als een open source project. Piwik heeft zich binnen deze periode opgewerkt naar een serieus alternatief voor Google Analytics en breidt continue uit met nieuwe functionaliteit en professionele diensten. Alhoewel Google Analytics en Piwik nagenoeg dezelfde inzichten geven, is de manier waarop bepaalde functies zijn opgezet wel iets verschillend. De wijze waarop beide pakketten inzichten geven kan behoorlijk verschillen. Het is dan ook belangrijk om van deze verschillen op de hoogte te zijn. Het gaat niet om “goed” of “slecht” maar welke interpretatie en meetwaarden beter passen bij uw organisatie.

De feiten over Piwik en Google Analytics op een rijtje

Google Analytics

Google Analytics is de onbetwiste marktleider. Google Analytics (GA) is begonnen als project van een klein groepje webdevelopers en stond bekend onder de naam Urchin. In 2005 werd Urchin overgenomen door Google en groeide uit tot Google Analytics zoals we dat nu kennen.

Op basis van onderzoek door W3Tech is GA de meest gebruikte webstatistieken tool. GA bedient 54% van alle bestaande websites. Dit resulteert in een marktaandeel van 83%. GA maakt gebruik van een “freemium” model. GA voorziet de gebruiker met een relatief gebruiksvriendelijke interface en voorziet in tal van krachtige functionaliteit en diensten.

Het is eenvoudig om websiteverkeer te meten en inzicht te krijgen in bezoekersactiviteit, referrals, zoekwoorden, verkopen etc. GA integreert eenvoudig met populaire CMS systemen zoals WordPress en met andere Google diensten zoals AdWords en AdSense.

Dit ruime aanbod aan diensten en functionaliteit is niet gratis zoals veel gebruikers denken. U betaalt met informatie. GA mag opgeslagen data gebruiken voor eigen doeleinden. U heeft dus geen volledige controle over de verzamelde data. Wilt u maatwerk of ondersteuning? Dan is het mogelijk dat u moet upgraden naar Google Premium waar een behoorlijk prijskaartje aan zit. Voordat GA 360 suite3 uit kwam diende u nog minimaal 150.000 dollar te betalen voor een Premium account. Dit account wordt relevant bij websites die meer dan tien miljoen hits per maand verwerken.

Piwik (Pro)

Piwik is begonnen in 2007 en is op dit moment het meest gebruikte open source webstatistiekenpakket. Piwik is opgericht door Matthieu Aubry en wordt onderhouden door een actieve community van ontwikkelaars. Piwik werd in 2015 verkozen tot één van de beste open source projecten van het jaar.

Piwik geeft gebruikers inzicht in websiteverkeer, mobiele- en webapplicaties, bezoekersactiviteit en marketingcampagnes. Piwik is gratis te downloaden en aan te passen en daardoor een veelgemaakte keuze door organisaties die verplicht zijn om gebruik te maken van on premise hosting of eigen hosting. Piwik is beschikbaar in meer dan 50 talen en is al meer dan 2,5 miljoen keer gedownload.

Een groot voordeel van Piwik is de wijze waarop data ownership is geregeld. Alle informatie die door Piwik wordt verzameld is 100% eigendom van de gebruiker en wordt niet aan derde partijen ter beschikking gesteld. Dit is één van de grootste redenen waarom Piwik zo populair is bij organisaties waar privacy compliance belangrijk is en waar met veel gevoelige data wordt gewerkt.

Piwik Pro geeft organisaties de mogelijkheid om Piwik direct beschikbaar te hebben in de Piwik Pro Cloud of on-premises uitrol met bijbehorende ondersteuning. De Piwik Pro versie geeft toegang tot een breed scala aan extra functies zoals Funnel Analytics, Metasites, White labeling etc.

Privacy

Door de enorme hoeveelheid tijd die mensen besteden op internet is er heel veel data beschikbaar over iedereen. Softwarepakketten als Google Analytics geven u toegang tot veel van deze data waar u niets voor betaalt. Echter is Google Analytics wat het is. Wat betekent dat? Elke gebruiker krijgt de standaard set aan functionaliteit, of u het nou nodig heeft of niet. Wat handige functionaliteit is voor commerciële partijen, of bloggers is wellicht niet wenselijk voor het grootbedrijf, overheid en de publieke sector. Deze entiteiten zijn vaak gebonden aan strengere wetgeving met betrekking tot persoonsbescherming, privacy etc.

Waarom is privacy dan zo belangrijk?

Het bewustzijn over privacy groeit en een toenemend aantal internetgebruikers maken zich zorgen over de wijze waarop online diensten omgaan met hun persoonlijke gegevens. Het privacy vraagstuk speelt zich niet meer af op de achtergrond, maar wordt gezien als een echte “game changer” als het gaat om het vergaren en behouden van klanten door bedrijven. Ook overheden worden steeds vaker gewezen op data en privacy compliance wetgeving. Mede door het afkeuren van het eerste safe harbor verdrag in 2015 is het zelfs zo dat het overdragen van persoonlijke data tussen de EU en de VS zonder wettelijke basis strafbaar is. Boetes kunnen oplopen tot € 20 miljoen.

Privacy en Google Analytics: Let op de kleine lettertjes!

Als u gebruik maakt van Google Analytics betekent dit dat al uw data wordt gemeten en bewaard door één bedrijf. Hoewel het gebruik van Google Analytics als gratis tool geweldig klinkt, kan Google de data die op uw website is gemeten gebruiken om bestaande profielen van uw bezoekers  of een specifiek IP adres te verrijken. U kunt de privacy policy van Google nalezen waarin wordt beschreven hoe Google verzamelde data binnen Google Analytics mag combineren met persoonlijke gegevens van andere Google diensten zoals gmail.

Als u nagaat hoe alomvertegenwoordigd Google diensten zijn, kunt u ervan uitgaan dat, zelfs als u weinig tot geen actief gebruik maakt van Google diensten, u toch persoonlijke data aan Google geeft door simpelweg vijf verschillende websites te bezoeken. Dat is best een eng idee. Google is dus zeer goed in staat om een gedetailleerd profiel op te bouwen van uw bezoekers en bijbehorende demografische gegevens. Uw website geeft in feite Google informatie over uw bezoekers, de wijze waarop zij uw website gebruiken en hoe uw bezoekers Google diensten gebruiken. Een stukje uit de Google privacy policy naar de Engelse letter:

“Our Google Analytics product helps businesses and site owners analyze the traffic to their websites and apps. When used in conjunction with our advertising services, such as those using the DoubleClick cookie, Google Analytics information is linked, by the Google Analytics customer or by Google, using Google technology, with information about visits to multiple sites.”

Officieel wordt deze data primair gebruikt voor het doorontwikkelen en onderhoud van Google producten, maar deze data kan ook voor andere doeleinden gebruikt worden. Denk dan aan observatie door geheime diensten of het maximaliseren van advertentieomzet. Hierbij is het absoluut niet zo dat Goole kwaad wil, maar doordat ze zoveel ongelimiteerde toegang hebben tot zoveel data is Google wel krachtig genoeg om deze informatie in hun voordeel te gebruiken.

Privacy en Piwik

Piwik is een pakket dat u op uw eigen infrastructuur installeert, gebruik makend van uw weigen MySQL database. Piwik’s broncode is onderzocht en is bewijsbaar compliant met de eisen vanuit de Europese databeveiliging wetgeving. Bij het gebruik van Piwik worden logbestanden en alle overige data nooit naar third-party servers gestuurd. Dit betekent dat u er zeker van zijn dat uw data nooit verkocht wordt aan adverteerders of gebruikt wordt op een wijze waarop de privacy van uw bezoekers in het geding komt. Daarom wordt Piwik ook veel aangeraden door privacy experts en waakhonden zoals het ULD (Duitsland), CNIL (Frankrijk) en de privacy officier van Nieuw Zeeland. Piwik wordt al door duizenden overheidsinstanties gebruikt wereldwijd. Gezien de strenge privacy wetgeving in Duitsland heeft Piwik daar reeds een marktaandeel van 16% weten te realiseren. Namen als Oxfam Deutschland, Wikimedia.de en T-mobile.de draaien reeds op Piwik.

In het kort:

  • Google Analytics is wellicht gratis, maar dit gaat ten koste van uw gegevens
  • Piwik wordt aangeraden door lijdende entiteiten op het gebied van privacy vanwege de wijze waarop Piwik met databeveiliging omgaat.

Volgende week deel twee met daarin aandacht voor data ownership en dataverbruik.