sep 25, 2015 / door Jan-Willem Ligtelijn / In Webstatistieken

Nieuwsbrieven meten in Piwik

Veel bedrijven en organisaties meten de resultaten van hun nieuwsbrieven in hun analytics tool. Veel e-mailing programma’s leveren standaard ondersteuning voor Google Analytics. Hoe zit dat voor Piwik?

Wat Piwik standaard zelf al doet

Piwik ziet zaken waar een tag meegegeven wordt aan een url als een ‘campagne’. Onder het kopje Campaigns in de tab Referrers zie je een overzicht van alle e-mailings, adwords campagnes en andere getagte links. Google maakt gebruik van standaard utm-parameters om campagnes te tracken en te specificeren (utm_campaign, utm_medium, utm_source en utm_term. Piwik leest standaard deze parameters uit. Veel nieuwsbrieven gebruiken deze parameters ook, bijvoorbeeld Mailchimp en Mailplus.

Zelf doen? Gebruik de url builder

Voor zowel Google als Piwik is een goede url builder online beschikbaar. Je geeft de campagnenaam, keywords en inhoudsspecificaties op in drie aparte regels, vervolgens genereert de url builder de juiste codes. Zoals eerder gezegd gebruikt google de utm codes, Piwik’s url builder gebruikt pk-codes. Beiden doen in essentie hetzelfde.

Wat wel een verschil is, is dat Piwik wel Google utm-codes uitleest, maar Google leest geen pk-codes. Mocht je de twee naast elkaar willen gebruiken, dan is het raadzaam om met utm codes te blijven werken. Ook in e-mailings die geen ondersteuning bieden vanuit de interface voor tracking kun je deze codes gebruiken. Wanneer je een link invoegt in je e-mailing, zet je de link die je hebt gegenereerd in de url builder erin.

Conversie tracken met Piwik

Net zoals met Google Analytics kun je conversies en verkopen tracken met Piwik. Voor uitgebreidere functionaliteit van Piwik moet je de e-commerce module installeren. Verder werken beide eigenlijk min of meer hetzelfde. Je kunt onder ‘Conversies’ gewoon zien wat er online is verkocht en via welke kanalen (dus ook je nieuwsbrief als je utm’s of pk-codes hebt toegevoegd).

Ook leuk: A-B testen met utm- of pk-codes

Wil je redelijk simpel A-B testen? Daar kun je dit soort codes ook heel goed voor gebruiken. Stel dat je je mailing in twee versies opstuurt naar delen van je bestand, dan kun je in de utm- of pk-codes aanduidingen van de versie meegeven, zodat je in je analytics kan zien welke beter heeft gewerkt. Zo gebruik je je analytics optimaal voor het finetunen van je e-mailings!

Meer weten?

Wil je meer weten over het succesvol tracken van e-mailings met behulp van je analytics software? Neem dan gerust een contact met ons op.