mrt 31, 2015 / door Jan-Willem Ligtelijn / In Piwik, Webstatistieken

E-commerce aankopen in je webwinkel meten met Piwik

Als je een webwinkel uitbaat is het meten van statistieken van groot belang voor je in- en verkoopstrategie. Welke producten lopen goed, en welke lopen minder? Veel webwinkel pakketten bieden hun eigen rapportages en statistieken. Dat is natuurlijk prima, maar vaak wil je meer weten, bijvoorbeeld hoe een klant via je website naar je webshop is gegaan en welk pad deze klant gevolgd heeft. Het combineren van e-commerce data en bezoekersstatistieken is heel krachtig, maar best complex om in te richten. Door je e-commerce aankopen te meten via Piwik, kun je relatief eenvoudig deze informatie achterhalen en inzichtelijk maken.

Piwik installeren in je webwinkel

Piwik is één van de grotere concurrenten van Google Analytics. Het pakket biedt behoorlijk wat voordelen ten opzichte van Google Analytics. Zeker als het gaat om privacy en borging van meetgegevens. Als je meer over Piwik wilt weten verwijs ik je graag naar ons blog over Piwik. Piwik biedt voor een groot aantal webwinkel pakketten kant en klare plug-ins. Denk hierbij aan WooCommerce, Prestashop, Oxid, Zencart, osCommerce en Magento. Via deze link kun je de plug-ins downloaden. Uiteraard is het van belang dat je zelf toegang hebt tot een Piwik omgeving, voordat deze plug-ins kunnen werken. Het instellen van je Piwik plugin is bijzonder eenvoudig. Je installeert de plug-in, geeft je website ID op die je in je Piwik dashboard kunt terugvinden, en verder hoef je helemaal niets meer te doen.

E-commerce metingen inschakelen in je Piwik omgeving

Standaard staat de E-commerce module uitgeschakeld voor de websites die je in Piwik toevoegt. Wil je E-commerce tracking inschakelen? Ga dan naar je website instellingen en klik op “wijzig”. Geef hier in de kolom “E-commerce” de optie “Ja” aan. Als je de instellingen hebt opgeslagen verschijnt er een extra menu optie “E-Commerce” in je dashboard.

Je producten geschikt maken om te laten meten door Piwik

Piwik stelt weinig eisen aan je webwinkel. Het belangrijkste is dat elk product een SKU ingevuld moet hebben. Een SKU staat voor “Stock Keeping Unit” en stelt een unieke code voor die het product kan identificeren. Deze SKU kan je zelf bepalen en is niet aan verdere regels gebonden. Ook is het belangrijk dat je website standaard de tracking cookie van Piwik plaatst. Gebruikers die cookies weigeren of een opt-out hebben gekozen kunnen niet worden gemeten.

Wat meet Piwik voor je?

Piwik meet alle succesvolle aankopen voor je, maar toont ook alle winkelmanden die niet tot een aankoop hebben geleid. Waarom zou dit interessant zijn? In combinatie met het zeer gedetailleerde E-Commerce log kun je precies zien wanneer een bezoeker zijn winkelmand heeft verlaten. Dit kan je een heleboel vertellen over de gebruiksvriendelijkheid van je webwinkel! Piwik meet ook hoe de gebruikers tot de aankoop zijn gekomen, hoe vaak ze zijn teruggekomen en op welke dagen voordat ze de aankoop hebben gedaan, en nog veel meer. Vervolgens kun je gaan segmenteren. Bijvoorbeeld:

Ik wil alle gebruikers zien die via Facebook een conversie hebben opgeleverd

of

Ik wil de totale omzet zien van alle verkopen die via mijn nieuwsbrief zijn gedaan.

De mogelijkheden zijn eindeloos.

Wil jij aan de slag met het meten van E-Commerce statistieken en Piwik?

Wil jij aan de slag met E-Commerce en Piwik? Wij helpen je graag met het installeren en inrichten van jouw eigen Piwik omgeving. Daarnaast kunnen wij je helpen bij het bepalen van jouw (online) marketing doelen en deze vertalen naar de juiste dashboards en segmenten. Zo kun je eenvoudig rapportages opmaken en versturen. Sir Miles heeft ruime ervaring met het implementeren van Piwik oplossingen bij overheid, semi-overheid, het middenbedrijf en webwinkels. Ben jij geïnteresseerd in Piwik en wil je er meer over weten? Neem dan geheel vrijblijvend eens contact op. We vertellen je graag over Piwik en de mogelijkheden.