jul 1, 2016 / door Jan-Willem Ligtelijn / In Online marketing, Privacy

Trackinggegevens Google ook beschikbaar buiten eigen diensten

Dat Google de trackinggegevens van haar gebruikers gebruikt om profielen op te stellen is algemeen bekend. Recentelijk heeft Google mede door goed werk van de Authoriteit Persoonsgegevens (AP, het vroegere CBP) haar privacyvoorwaarden aangepast om dit aan gebruikers te verduidelijken. Google gaat nu echter een stapje verder.

Trackinggegevens ook buiten Google in te zetten voor advertenties

De droom voor elke marketeer, de nachtmerrie voor de privacy-minded internetgebruiker. Google gaat trackinggegevens van gebruikers van Google diensten als gmail, Google+ en natuurlijk Google Analytics gebruiken voor advertenties. Google toont momenteel alleen gepersonaliseerde advertenties aan gebruikers van haar eigen diensten. Veel mensen vinden dit erg storend. U bent op zoek geweest naar een nieuwe terrastafel en de weken erna worden u met grote regelmaat advertenties getoond van tuinstellen, tuinstoelen etc. Google gaat de data die hiervoor wordt gebruikt (uw persoonlijke surf en mailgedrag) ook aan derde partijen beschikbaar stellen. Het is overigens niet zo dat Google alleen maar binnen advertenties toont binnen hun eigen websites. Daarbuiten doet Google dat ook al, maar deze technologie is gebaseerd op cookies. Deze kunt u eenvoudig uitschakelen als u dat wilt.

Mag Google zomaar mijn trackinggegevens gebruiken en doorgeven aan derde partijen?

Nee, dat mogen ze niet. U moet hier altijd toestemming voor geven. Binnenkort zal Google u dan ook vragen of ze uw trackinggegevens mogen gebruiken voor dit soort reclamedoeleinden. Ook gaat Google een nieuwe pagina introduceren waarop u uw zoekgeschiedenis, bekeken youtube filmpjes en bezochte pagina’s waarop advertenties zijn getoond kunt bekijken. U kunt hier ook resultaten schrappen. Deze zullen dan niet gebruikt worden voor de gepersonaliseerde advertenties. Deze pagina gaat de “My Activity” pagina heten. Deze functionaliteit wordt de komende tijd gefaseerd uitgerold.

Is Google de enige die trackinggegevens op deze manier gebruikt?

Nee, helaas niet. Facebook heeft recent ook een nieuwe advertentiefunctie uitgerold die op eenzelfde wijze zorgt voor gepersonalliseerde advertenties buiten het eigen Facebooknetwerk om. Helaas hebben zij voor de opt-out methode gekozen. U doet automatisch mee. Wilt u niet dat uw trackingegegevens gebruikt worden buiten Facebook? Dan dient u dit zelf aan te geven in uw privacy instellingen.

Wat vinden wij ervan?

Het analyseren van grote hoeveelheden gebruikersdata en het profilen hiervan is big business. Door advertenties zo gericht mogelijk aan de consument aan te bieden wordt er flink bespaard binnen de marketing en is de kans dat de consument iets aangeboden krijgt waar ze op zitten te wachten vele malen groter. Hoe meer er op specifieke doelgroepeigenschappen kan worden gericht, hoe succesvoller de campagne. Het is de nieuwe manier van adverteren en er is ook niet zoveel mis mee. Het grote gevaar zit hem in de hoeveelheid data die commerciële bedrijven van u verzamelen waar u geen kijk of invloed op heeft. Wat weten ze van u? Maken ze er geen misbruik van?

Het siert Google dat ze expliciet toestemming gaan vragen voor deze vorm van adverteren. Zeker gezien het advertentiemodel van Google het grootste verdienmodel is voor het bedrijf. Ook het feit dat Google een My Activity pagina aanbiedt waarin de gebruiker zelf kan aangeven wat wel en niet gebruikt mag worden voor gepersonaliseerde advertenties vinden wij chique. Hoe Google het gaat verpakken en verkopen aan de gebruikers volgen we nauwgezet.

Google voelt de druk van de privacy-minded eindgebruiker en overheden. Wij verwachten in de nabije toekomst meer aanpassingen bij de zoekgigant. Ook verwachten wij dat grote social media platforms ook snel tot inkeer zullen komen en de weg inslaan die Google nu ook inslaat.

Voor meer informatie over privacy, wet- en regelgeving, Google en data ownership verwijs ik u graag naar onze overige blogs!