jun 15, 2016 / door Jan-Willem Ligtelijn / In Privacy

Google past privacyvoorwaarden aan

Dat de privacyvoorwaarden van Google een item voor discussie zijn is algemeen bekend. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) sinds is 2013 met Google in discussie geweest vanwege het onvolledig inlichten van gebruikers met betrekking tot het gebruik van persoonsgegevens en data. Ook werd er geen expliciete toestemming gevraagd aan de gebruikers om deze data te mogen gebruiken voor diverse (marketing)doeleinden.
Uiteindelijk werd er een dwangsom opgelegd als Google geen maatregelen zou nemen om hun privacyvoorwaarden aan te passen.

Wat waren de problemen met de privacyvoorwaarden van Google?

Google combineerde persoonsgegevens van gebruikers over alle Google diensten om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Dit werd gedaan zonder hier duidelijk uitleg over te geven of toestemming voor te vragen. Het gaat hierbij niet alleen om gebruikers die gebruik maken van een Google account, maar ook gebruikers van de zoekmachine of een website bezoeken waarop cookies van Google geplaatst waren. Informatie over zoekopdrachten, locatie, video’s die worden bekeken en zelfs e-mail kunnen door Google worden gecombineerd.

Google past privacyvoorwaarden aan

De druk die de Autoriteit Persoonsgegevens heeft gelegd op Google heeft zijn vruchten afgeworpen. In 2015 is Google begonnen met het nemen van maatregelen. Er werd aan de gebruiker duidelijk gemaakt dat YouTube een Google dienst is. Ook vraagt Google nu nieuwe gebruikers toestemming voor het combineren van persoonsgegevens over diverse accounts. U bent zelf wellicht al bekend met de privacycampagne van Google. De “privacyherinnering van Google” wordt regelmatig getoond waarin wordt uitgelegd waar de gebruiker precies mee akkoord gaat en hoe Google omgaat met gegevens.

Is uw data nu veiliger geworden na aanpassing van de privacyvoorwaarden?

Nee. Google combineert deze data nog steeds en heeft daar niets aan aangepast. Het enige wat veranderd is, is dat Google nu volgens de norm van de Autoriteit Persoonsgegevens de gebruiker informeert dat ze dit doen. Wettelijk gezien is Google dus niets meer te verwijten. Het verschil tussen wat wettelijk of ethisch gezien wenselijk is blijft een discussiepunt.

bron: Autoriteit Persoonsgegevens